XXV Ogólnopolski Wieczernik
– Spotkanie Rodziny
Matki Bożej Szkaplerznej Feretron z Trutowa
Inspirujący program życia dla wszystkich noszących
Szkaplerz św. przedstawia XVIII wieczny feretron znajdujący się w
karmelitańskiej świątyni w pobliskim Trutowie. Znajduje się na nim pięć różnych
przedstawień malarskich . W drewnianej dekoracyjnej ramie okalającej główny
obraz umieszczone zostały cztery mniejsze przedstawienia zawierające osobne
sceny.
Środkowa, centralna kompozycja przedstawia wędrówkę na
Górę Karmel. Na szczycie góry znajduje się klasztor św. Eliasza. W dwuwieżowej
bramie budowli stoją dwaj karmelici i karmelitanka. Cała góra pokryta jest
kolorowymi kwiatami. Na Górę Karmel wstępują równolegle dwie pielgrzymki
składające się z duchowieństwa i osób świeckich. Po prawej stronie kompozycji
ukazano przedstawicieli stanu duchownego, a po przeciwległej stronie osoby
świeckie.
Powyżej obu procesji znajduje się grupa czterech
dostojników karmelitańskich.
Po stronie duchowieństwa zostali umieszczeni papieże
Dionizy i Telesfor (ich wizerunki w formie rzeźb znajdują się także w świątyni
oborskiej w ołtarzu głównym), po drugiej zaś stronie ukazani zostali święci
patriarchowie Albert i Piotr Tomasz.
Ponad postaciami dostojników karmelitańskich, poniżej
wierzchołka Góry Karmel unosi się Anioł trzymający w prawej ręce szkaplerz z
zaznaczonymi na płatkach monogramami IHS (Jezus) i Maryja. Powyżej szkaplerza,
już na szczycie Karmelu, umieszczona została łacińska inskrypcja Omnibus
omnia (łac. wszystkim wszystko) por. 1Kor 9, 22.
Przywołany przez mnie obraz przypomina nam
przynajmniej o trzech ważnych aspektach naszego życia modlitewnego
(pielgrzymowanie, wstawiennictwo świętych oraz noszenie Szkaplerza św.).
Pielgrzymowanie
W tradycji karmelitańskiej wędrówka na Górę Karmel
posiada ściśle określone znaczenie. W niej praca nad udoskonaleniem duszy
postrzegana jest jako wspinanie się na górę. Podobną myśl „przekazuje nam”
kompozycja na feretronie z Trutowa. Osoby idące w procesji należące do Rodziny
karmelitańskiej złączonej szkaplerzem św., wspinając się na Górę Karmel starają
się osiągnąć karmelitański ideał życia. Do Sanktuarium oborskiego i my
pielgrzymujemy już od dwudziestu pięciu lat. W dniu dzisiejszym świętujemy Srebrny
Jubileusz Ogólnopolskich Wieczerników – Spotkań Rodziny Matki Bożej
Szkaplerznej. W jakiś sposób poprzez pielgrzymowanie również staramy się
udoskonalić nasze serce przy boku Matki Bożej Bolesnej.
Święci
Drogę do osiągnięcia tego celu wskazują czterej wielcy
święci karmelitańscy: Dionizy, Telesfor, Albert i Piotr Tomasz. Ale na tym
naszym modlitewnym spotkaniu w sposób szczególny przywołujemy osobę św. Jadwigi
królowej, której 650 – rocznicę urodzin w tym roku obchodzimy. To dzięki niej
na ziemiach polskich pojawili się karmelici, których sprowadziła w 1397 roku z
Pragi. W tym miejscu trzeba też wspomnieć o wyjątkowej osobie, tak ściśle
związanej z naszym Sanktuarium. Myślę o zmarłym w opinii świętości o. Wincentym
Kruszewskim. Niech jego grób będzie dla nas wszystkich „obowiązkowym punktem”
do odwiedzenia, aby przez jego pośrednictwo Bóg udzielił nam łask, których tak
bardzo potrzebujemy.
Szkaplerz
Łaciński napis umieszczony obok trzymanego przez
Anioła szkaplerza objaśnia sens opisanej sceny. Szkaplerz przeznaczony jest dla
wszystkich ludzi różnych stanów dążących na Górę Karmel. Słowa łacińskiej
inskrypcji wyjaśniają, że czciciele szkaplerza otrzymają wszystko, to znaczy
różnorodne łaski i przywileje, pomoc w życiu duchowym oraz w życiu doczesnym.
Opisywana scena, jak i pozostałe cztery, które są przedstawione na feretronie,
a które ilustrują orędownictwo Matki Bożej Szkaplerznej, łączą się z lapidarnymi
słowami omnibus omnia (wszystkim wszystko).
W ogłoszonym przez papieża Franciszka Roku Modlitwy
myślą przewodnią naszego spotkania są słowa z Dziejów Apostolskich: Wszyscy
oni trwali jednomyślnie na modlitwie, razem z Maryją, Matką Jezusa (Dz 1,
14). Wobec tego przypominamy sobie,
że duchowość Maryjna to jak noszenie habitu, czyli stałe ukierunkowanie
chrześcijańskiego życia, opartego na modlitwie i życiu duchowym, podtrzymywanym
i rozwijanym przez częste przystępowanie do sakramentów świętych i konkretne
uczynki miłosierne co do ciała i co do duszy, w komunii z Maryją, wyrażającą
się przez naśladowanie Jej miłości i służby Bogu.
W takim ujęciu, Szkaplerz staje się znakiem
przymierza z Maryją, w którym Maryja zapewnia nam opiekę na drodze do
zbawienia, a my przyjmujemy dar, jaki na krzyżu Jezus uczynił Janowi, a
przez niego nam wszystkim, ze swojej Matki, oraz przypomina o powierzeniu
umiłowanego apostoła i nas Tej, którą ustanowił naszą Matką duchową (św.
Jan Paweł II).
Gdy w ten sposób interpretujemy bogatą symbolikę
szkaplerza, to uczymy się właściwie rozumianej duchowości maryjnej oraz
przypominamy sobie o właściwym praktykowaniu nabożeństw maryjnych. Szkaplerz
pośrednio broni nas od powierzchowności w życiu duchowym.
Szkaplerz kieruje myśl i serce w kierunku Maryi.
Jest on jakby nieustanną modlitwą, ponieważ symbolizuje stałą pamięć o Maryi i
nieustanne zwracanie się do Niej. W pewnym sensie wyraża także na zewnętrz to,
jakie życie duchowe prowadzi noszący
Szkaplerz. Ten, kto w sposób świadomy nosi Szkaplerz, powinien mieć serce
całkowicie poświęcone Maryi, a przez Jej pośrednictwo samemu Bogu. Maryja
bowiem nie szuka swojej chwały, lecz zawsze kieruje ku Ojcu Niebieskiemu przez
Chrystusa: Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie (J 2,5).
Modlitwa razem z Maryją i do
Maryi jest wyrazem głębokiej wiary i szacunku dla Najświętszej Maryi Panny,
której oddaje się cześć jako Matce Bożej Szkaplerznej.
Modlitwy do Matki Bożej Szkaplerznej wywodzą się
z długiej tradycji pobożności maryjnej kształtującej się przez wieki w
Kościele. Źródeł tych modlitw można szukać w średniowiecznych praktykach zakonu
karmelitów, którzy z szacunkiem i miłością zwracali się do Maryi jako do Siostry
oraz Matki i Patronki Zakonu. Modlitwy te, mimo że przeszły różne
fazy ewolucji, zachowały swój pierwotny cel: oddanie czci Maryi jako Matce
Bożej Szkaplerznej.
Głównym celem modlitw do Matki Bożej Szkaplerznej
jest prośba o wstawiennictwo i opiekę Najświętszej Maryi Panny. Maryja jako
Matka Jezusa i Matka Kościoła posiada specjalną moc wstawienniczą u Boga.
Modlitwy te są również wyrazem miłości i zaufania do Maryi, która prowadzi nas
do samego Jezusa.
Dla wszystkich wierzących nabożeństwo do Matki
Bożej Szkaplerznej powinno mieć
fundamentalne znaczenie, nie tylko z powodu jego duchowej treści, ale
także ze względu na jego związki z szkaplerzem - symbolem, który noszą jako
oznakę swej wiary i oddania Matce Bożej. Jest to forma osobistej pobożności,
która ma na celu pogłębienie relacji z Maryją, aby z Nią i przez Nią doskonale
uwielbić Jezusa Chrystusa.
Jak każda forma pobożności, także i nabożeństwo
do Matki Bożej Szkaplerznej jest drogą do pogłębienia naszej relacji z Bogiem
przez Maryję. Jest to droga wyjątkowa, piękna i bezpieczna. Idźmy nią. Amen.
Obory, 13
lipca 2024 r.
|